Przystępując do realizacji
zadania, podzielcie się na sześć grup. Niech każda opracuje jedno
z podanych zagadnień. Przy nich znajdziecie wybrane pojęcia
i twórców związanych z pozytywizmem. Wśród nich znajdują się słowa-klucze (pogrubione), które skierują was ku ważnym informacjom. Ruszcie ich tropem i odszukajcie nie tylko wyjaśnienia ich znaczeń, ale wskażcie konteksty, w których funkcjonują (np. utwory literackie) Pomocne będą wam wskazane źródła.
i twórców związanych z pozytywizmem. Wśród nich znajdują się słowa-klucze (pogrubione), które skierują was ku ważnym informacjom. Ruszcie ich tropem i odszukajcie nie tylko wyjaśnienia ich znaczeń, ale wskażcie konteksty, w których funkcjonują (np. utwory literackie) Pomocne będą wam wskazane źródła.
Filozofowie
(6 osób)
– scharakteryzujecie nazwę epoki (pozytywizm),
przedstawicie różnice między pozytywizmem europejskim i polskim;
zaprezentujecie wielkie idee epoki: darwinizm,
ewolucjonizm, organicyzm, scjentyzm, utylitaryzm, marksizm
oraz ich twórców: A. Comte'a, J. S. Milla, H. Spencera, K. Marksa;
Historycy
(5 osób)– określicie ramy czasowe epoki, nakreślicie tło
historyczne, społeczne pozytywizmu (upadek powstania
styczniowego,
uwłaszczenie
chłopów
i jego skutki); wielkie wynalazki epoki przemysłowej –
elektryczność,
telegraf, fotografia
i inne – wykażcie się kreatywnością!)
Socjolodzy
(5 osób)– scharakteryzujecie pokolenie
pozytywistów
– studentów Szkoły
Głównej
i program społeczny (hasła polskiego pozytywizmu): praca
organiczna, praca u podstaw, asymilacja Żydów, emancypacja kobiet;
Kulturoznawcy
(5
osób) -
scharakteryzujecie osiągnięcia polskiego pozytywizmu w dziedzinie
kultury: rola prasy
i początki nowoczesnej
nauki;
Przedstawicie miejsca pozytywistów: miasto,
dwór ziemiański, salon arystokratyczny, chłopska chata;
Literaci
(6 osób)–
scharakteryzujecie nurty literackie: realizm
i naturalizm;
przedstawicie miejsce poezji
w epoce poromantycznej
oraz rolę krótkich form prozatorskich (nowele
i opowiadania);
Zaprezentujecie sylwetki pisarzy polskich i europejskich II poł. XIX
w. oraz ich najważniejsze dzieła (B. Prus, H. Sienkiewicz, E.
Orzeszkowa, M. Konopnicka, A. Asnyk, H. Balzac, G. Flaubert, E. Zola,
Ch. Dickens)
Artyści
(5 osób)
– zaprezentujecie sylwetki i omówicie przykładowe dzieła
przedstawicieli realizmu w malarstwie
polskim i europejskim II poł. XIX
w. (G. Courbet, E. Degas, J. Chełmoński, J. Fałat , A. Gierymski)
Po zebraniu potrzebnych do
prezentacji wiadomości i przygotowaniu materiału pomocniczego (np.
reprodukcji, albumów, fragmentów filmów itp.) wybierzcie referenta
albo podzielcie się materiałem
i referujecie wszyscy kolejno swoje części całości. Sposób prezentacji opracowanego materiału jest dowolny (preferowane: prezentacja multimedialna lub wykład wzbogacony o przygotowane reprodukcje, plakaty, materiały własne). Prezentacja nie powinna przekraczać 15.-20. minut. Napiszcie scenariusz wystąpienia – modyfikujcie, zmieniajcie, dyskutujcie (szlifujcie formę!)
i referujecie wszyscy kolejno swoje części całości. Sposób prezentacji opracowanego materiału jest dowolny (preferowane: prezentacja multimedialna lub wykład wzbogacony o przygotowane reprodukcje, plakaty, materiały własne). Prezentacja nie powinna przekraczać 15.-20. minut. Napiszcie scenariusz wystąpienia – modyfikujcie, zmieniajcie, dyskutujcie (szlifujcie formę!)
Ale uwaga! na tym nie kończy się
wasza rola. Waszym zadaniem będzie opracowanie
i przeprowadzenie quizu, który pozwoli sprawdzić stopień przyswojenia referowanego materiału.
i przeprowadzenie quizu, który pozwoli sprawdzić stopień przyswojenia referowanego materiału.