Proces

Przystępując do realizacji zadania, podzielcie się na sześć grup. Niech każda opracuje jedno z podanych zagadnień. Przy nich znajdziecie wybrane pojęcia
i twórców związanych z pozytywizmem. Wśród nich znajdują się słowa-klucze (pogrubione), które skierują was ku ważnym informacjom. Ruszcie ich tropem i odszukajcie nie tylko wyjaśnienia ich znaczeń, ale wskażcie konteksty, w których funkcjonują (np. utwory literackie) Pomocne będą wam wskazane źródła.

Filozofowie (6 osób) – scharakteryzujecie nazwę epoki (pozytywizm), przedstawicie różnice między pozytywizmem europejskim i polskim; zaprezentujecie wielkie idee epoki: darwinizm, ewolucjonizm, organicyzm, scjentyzm, utylitaryzm, marksizm oraz ich twórców: A. Comte'a, J. S. Milla, H. Spencera, K. Marksa;

Historycy (5 osób)– określicie ramy czasowe epoki, nakreślicie tło historyczne, społeczne pozytywizmu (upadek powstania styczniowego, uwłaszczenie chłopów i jego skutki); wielkie wynalazki epoki przemysłowej – elektryczność, telegraf, fotografia i inne – wykażcie się kreatywnością!)

Socjolodzy (5 osób)– scharakteryzujecie pokolenie pozytywistów – studentów Szkoły Głównej i program społeczny (hasła polskiego pozytywizmu): praca organiczna, praca u podstaw, asymilacja Żydów, emancypacja kobiet;
 
Kulturoznawcy (5 osób) - scharakteryzujecie osiągnięcia polskiego pozytywizmu w dziedzinie kultury: rola prasy i początki nowoczesnej nauki; Przedstawicie miejsca pozytywistów: miasto, dwór ziemiański, salon arystokratyczny, chłopska chata;

Literaci (6 osób)– scharakteryzujecie nurty literackie: realizm i naturalizm; przedstawicie miejsce poezji w epoce poromantycznej oraz rolę krótkich form prozatorskich (nowele i opowiadania); Zaprezentujecie sylwetki pisarzy polskich i europejskich II poł. XIX w. oraz ich najważniejsze dzieła (B. Prus, H. Sienkiewicz, E. Orzeszkowa, M. Konopnicka, A. Asnyk, H. Balzac, G. Flaubert, E. Zola, Ch. Dickens)

Artyści (5 osób) – zaprezentujecie sylwetki i omówicie przykładowe dzieła przedstawicieli realizmu w malarstwie polskim i europejskim II poł. XIX w. (G. Courbet, E. Degas, J. Chełmoński, J. Fałat , A. Gierymski)

Po zebraniu potrzebnych do prezentacji wiadomości i przygotowaniu materiału pomocniczego (np. reprodukcji, albumów, fragmentów filmów itp.) wybierzcie referenta albo podzielcie się materiałem
i referujecie wszyscy kolejno swoje części całości. Sposób prezentacji opracowanego materiału jest dowolny (preferowane: prezentacja multimedialna lub wykład wzbogacony o przygotowane reprodukcje, plakaty, materiały własne). Prezentacja nie powinna przekraczać 15.-20. minut. Napiszcie scenariusz wystąpienia – modyfikujcie, zmieniajcie, dyskutujcie (szlifujcie formę!)
Ale uwaga! na tym nie kończy się wasza rola. Waszym zadaniem będzie opracowanie
i przeprowadzenie quizu, który pozwoli sprawdzić stopień przyswojenia referowanego materiału.